Historie

Over de historie van de winkelwagenmuntjes is nog niet zo heel veel te zeggen en te schrijven, omdat dit nog pas een vrij jong/nieuw product is. Toch willen wij een gooi doen:

Supermarkten
Met de komst van de grotere supermarkten in plaats van de buurtwinkeltjes, kwamen in deze supermarkten ook de winkelwagentjes. Eerst konden de wagentjes zo worden meegenomen, omdat er nog geen geld/muntjes in hoefde. Omdat er veel wagentjes op deze wijze verdwenen en dit dus een kostbare zaak en grote verliespost was voor de supermarkten, is men begonnen met het zogenaamde muntjessysteem.

Bij wijze van soort statiegeld moest er dus geld (1 gulden of 0,50 euro) in de wagentjes gedaan worden, om deze mee te kunnen nemen de supermarkt in!

“Muntgeld” als reclamemiddel
Na enige tijd kwamen de grote supermarkten ook met hun eigen “muntgeld”, omdat zij dit ontdekten als reclame. Zij gaven dus muntjes uit ter grootte van een gulden (en tegenwoordig ter grootte van 0,50 euro) met hun eigen naam er op. Later kwamen er ook muntjes aan een sleutelhanger, zodat deze dus aan de sleutelbos kon worden gehangen.

Niet alleen supermarkten ontdekten deze wijze van reclame maken, maar zo kwamen er ook muntjes van diverse verzekeringsbedrijven, dagbladen, winkels, gemeenten, etc…..

De muntjes zijn soms bij de winkels gewoon te koop, maar worden soms ook als reclamemiddel uitgedeeld op beurzen, bij jubilea of aan collectanten voor goede doelen.

Verzamelen
Uiteraard hebben sinds enige tijd de verzamelaars dit object ook als verzamel “item” ontdekt en merken wij vooral de laatste jaren, dat het verzamelen hiervan enorm in opkomst is!!

Zelf zijn wij sinds 2000 bezig met verzamelen en hadden toen het idee, dat dit nog in een beginstadium zat.
Er waren wel een paar verzamelaars, maar dit gebeurde op kleine schaal en ook onderling waren er minimale kontakten.
Met de opkomst van de computer en internet, is het leggen en onderhouden van kontakten veel makkelijker en door het uitwisselen van adressen, leren de verzamelaars elkaar kennen.

Naast deze kontakten, is er uiteraard veel contact op de diverse beurzen die door het hele land regelmatig plaatsvinden. Op deze vaak algemene ruilbeurzen kom je allerlei verzamelingen tegen en is het soms dus goed zoeken naar de muntjes! Sinds 2005 organiseren wij zelf voor/namens de Vereniging “De Verzamelaar” speciale ruilbeurzen alleen voor winkelwagenmuntjes. Deze beurzen worden 2x per jaar gehouden in Nieuwegein.

Omdat de muntjes ook in kleinere oplage kunnen worden gemaakt, worden deze ook door verzamelaars zelf uitgegeven, ten behoeve van bijvoorbeeld huwelijk of jubileum. Ook worden er door verzamelaars soms muntjes uitgegeven in bepaalde series, zoals dieren, landen, auto’s.

Kortom, het winkelwagenmuntje is volledig ontdekt als goed (en goedkoop) reclamemiddel, dat zowel in trek is bij bedrijven als bij verzamelaars.